Ostatnio przeglądane
Książka ilustruje, w jaki sposób...
Nowy produkt
Książka ilustruje, w jaki sposób współczesne japońskie i chińskie artystki wykorzystują charakterystyczne dla swoich krajów symbole oraz elementy tradycji kulturowej, a także jak przeciwstawiają się uznanym przez ich rodzime społeczeństwa wzorcom kobiecości.
Ten produkt aktualnie jest niedostępny
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Uwikłane w kulturę
Książka ilustruje, w jaki sposób współczesne japońskie i chińskie artystki wykorzystują charakterystyczne dla swoich krajów symbole oraz elementy tradycji kulturowej, a także jak przeciwstawiają się uznanym przez ich rodzime społeczeństwa wzorcom kobiecości.
Odbiorca: :
* Pola wymagane
lub Anuluj
Książka ilustruje, w jaki sposób współczesne japońskie i chińskie artystki wykorzystują charakterystyczne dla swoich krajów symbole oraz elementy tradycji kulturowej, a także jak przeciwstawiają się uznanym przez ich rodzime społeczeństwa wzorcom kobiecości. Autorka prezentuje twórczość kilkunastu artystek, zarówno tych powszechnie rozpoznawanych, jak Yoko Ono, Yayoi Kusama i Lin Tianmiao, jak i tych dotąd nieobecnych w polskiej literaturze przedmiotu. Przedstawia historię Japonek jako prekursorek w zakresie wykorzystania nowych mediów w sztuce, symbolikę kimona w realizacjach współczesnych artystek z Japonii, a także opisuje fenomen estetyki kawaii. Podejmuje również rozważania na temat obecności performansu kulturowego w fotografii japońskiej i chińskiej. Opowiada następnie, w jaki sposób Chinki w swoich realizacjach artystycznych nawiązują do tkactwa, szycia i hafciarstwa, czyli kobiecego rzemiosła, oraz dlaczego sięgnęły po kobiecy akt jako środek wypowiedzi.
Spis treści:
Wstęp
ROZDZIAŁ 1: SZTUKA ARTYSTEK – HISTORIA, GŁÓWNE TEMATY I ŚRODKI
WYPOWIEDZI ARTYSTYCZNEJ
Miejsce kobiet w kulturze artystycznej Chin i Japonii do 2. połowy XX wieku
Odbicie filozofii feministycznych w sztuce artystek od 2. połowy XX wieku
Nowe formy i środki wypowiedzi artystycznej w 2. połowie XX wieku
Postkolonializm a III fala feminizmu
ROZDZIAŁ 2: JAPONKI WŚRÓD PREKURSOREK NOWYCH MEDIÓW
Sztuka akcji, sztuka instalacji
Zatrzymane w kadrze
ROZDZIAŁ 3: ROLA KIMONA JAKO SYMBOLU TOŻSAMOŚCI KULTUROWEJ W PRACACH JAPONEK
Kształtowanie się tożsamości kulturowej
Specyfika kimona jako stroju narodowego
Recepcja kimona w kulturze zachodniej
Przynależność kulturowa imigrantki
Kobieta w świecie tradycyjnych wartości kulturowych
Obraz wierzeń i dawnej kultury
ROZDZIAŁ 4: KAWAII – WSPÓŁCZESNA ESTETYKA JAPOŃSKA
Od dziecinnego pisma po estetykę narodową
„Kobieca” sztuka
Słodka konsumpcja
How cute to be a goddess!
W świecie antybaśni – sprzeciw wobec estetyki kawaii
Superflat girls
ROZDZIAŁ 5: PERFORMANS KULTUROWY W FOTOGRAFII ARTYSTEK JAPOŃSKICH I CHIŃSKICH
Performatywność w życiu codziennym
Niezwykłe na ulicy
Kobieta-lalka w centrum handlowym
Wygląd a tożsamość
Moja historia Chin
Miejska rzeczywistość
Pamiątkowe zdjęcie
Cool Japan made in China
Oniryczna rzeczywistość
ROZDZIAŁ 6: TRADYCYJNE RZEMIOSŁO KOBIECE W REALIZACJACH ARTYSTYCZNYCH CHINEK
Kobiece rzemiosło i jego reprezentacje w zachodniej i chińskiej kulturze
Utkane z ziół i kwiatów
Szelest szat
Dialog pomiędzy naturą a sztuką
Nici łączące przeszłość z przyszłością
Kolekcjonowanie pamięci
Obrazy na jedwabiu
Historia zapisana w strojach
ROZDZIAŁ 7: CIAŁO W TWÓRCZOŚCI WSPÓŁCZESNYCH ARTYSTEK CHIŃSKICH
Obecność aktu w sztuce chińskiej
Portret z historią w tle
Zatrzymane w czasie
Jej oblicze w lustrzanym odbiciu
Subtelna czy wyuzdana erotyka
Podsumowanie
Bibliografia
Indeks artystek
Indeks terminów
Abstract
Wstęp
Rozdział 1: Sztuka artystek – historia, główne tematy i środki
wypowiedzi artystycznej
Miejsce kobiet w kulturze artystycznej Chin i Japonii do 2. połowy XX wieku
Odbicie filozofii feministycznych w sztuce artystek od 2. połowy XX wieku
Nowe formy i środki wypowiedzi artystycznej w 2. połowie XX wieku
Postkolonializm a III fala feminizmu
Rozdział 2: Japonki wśród prekursorek nowych mediów
Sztuka akcji, sztuka instalacji
Zatrzymane w kadrze
Rozdział 3: Rola kimona jako symbolu tożsamości kulturowej w pracach Japonek
Kształtowanie się tożsamości kulturowej
Specyfika kimona jako stroju narodowego
Recepcja kimona w kulturze zachodniej
Przynależność kulturowa imigrantki
Kobieta w świecie tradycyjnych wartości kulturowych
Obraz wierzeń i dawnej kultury
Rozdział 4: Kawaii – współczesna estetyka japońska
Od dziecinnego pisma po estetykę narodową
„Kobieca” sztuka
Słodka konsumpcja
How cute to be a goddess!
W świecie antybaśni – sprzeciw wobec estetyki kawaii
Superflat girls
Rozdział 5: Performans kulturowy w fotografii artystek japońskich i chińskich
Performatywność w życiu codziennym
Niezwykłe na ulicy
Kobieta-lalka w centrum handlowym
Wygląd a tożsamość
Moja historia Chin
Miejska rzeczywistość
Pamiątkowe zdjęcie
Cool Japan made in China
Oniryczna rzeczywistość
Rozdział 6: Tradycyjne rzemiosło kobiece w realizacjach artystycznych Chinek
Kobiece rzemiosło i jego reprezentacje w zachodniej i chińskiej kulturze
Utkane z ziół i kwiatów
Szelest szat
Dialog pomiędzy naturą a sztuką
Nici łączące przeszłość z przyszłością
Kolekcjonowanie pamięci
Obrazy na jedwabiu
Historia zapisana w strojach
Rozdział 7: Ciało w twórczości współczesnych artystek chińskich
Obecność aktu w sztuce chińskiej
Portret z historią w tle
Zatrzymane w czasie
Jej oblicze w lustrzanym odbiciu
Subtelna czy wyuzdana erotyka
Podsumowanie
Bibliografia
Indeks artystek
Indeks terminów
Abstract